مسايل مهم #قرباني شير كنيد تا همه بخوانند !!!! نشر معلومات اسلامي صدقه است
٥٩ سوال وجواب مختصر راجع به قرباني.
١- حكم قرباني براي كسيكه توانش را داشته باشد؟
ج _سنة مؤكدة است.
٢- آيا يك رأس مال از مرد وخانواده اش كفايت ميكند؟
ج_ آري يك رأس بز وگوسفند از مرد وخانواده اش كفايت ميكند' بدليل اين كه همه ساله پيامبر عليه السلام دورأس ذبح ميكرد' يكي از خود وخانواده' دومش از موحدينيكه قرباني نكردند.
٣- آيا ميتواند در ثواب قرباني اش ديگران را شريك كند؟
ج _ آري ميتواند از زنده ها اصالتا واز مرده ها تابع براي زنده بدون استقلال شريك سازد.
٤- آيا يك رأس قرباني از زن وفرزند وبرادران كفايت ميكند؟
ج _ اگر زندگي شراكت دارند'آري كفايت ميكند' ورنه نميكند.
٥- همراي پدر فزندانش دريك أپارتمان زندگي ميكنند بالايشان چند قربانيست؟
ج- قانون كلي است اگر زندگي شراكت در يك خانه هستند يك قرباني' اگر جدا هستند براي هر كدامشان در صورت توانمندي يك يك قرباني.
٦_ شخصيكه دو زن دارد وزن دوم در خانه پدرش است ويا مستقل چند قرباني بالايشان است؟
ج_ يك رأس كفايت ميكند چون كلان خانه شوهر است.
٧ - قرض گرفتن وقرباني كردن ؟
ج_ قرض گرفته قرباني خريده ميتواند بشرطيكه گنجايش پرداختش را داشته باشد' مثلا بالاي كسي قرض دارد' يا منتظر تنخواه است...' ورنه درست نيست.
٨- وقت قرباني ازچه وقت آغاز' وچه وقت تمام ميشود ؟.
ج_ آغاز وقت قرباني بعد فارغ شدن از نماز عيد قربان فورا' تا غروب آفتاب روز سيزدهم' يعني روز عيد وسه روز ديگر بعد از عيد مجموعا چهار روز ميشود.
٩_ اگرقبل از وقت يا بعد از وقت قرباني كرد چه اشكال دارد؟
ج_ اگر قبل از نماز عيد قرباني كرد قرباني نميشود بايد بعد از عيد ديگر قرباني كند' واگر بعد از غروب آفتاب روز ١٣ قرباني كرد قرباني اش نميشود.
١٠- شروط وويژه گيهاي مال قرباني؟
ج- شروط ذيل را در نظر داشته باشد:
أ- قرباني از چهارپايان بوده باشد كه مأكول اللحم است' گاو' شتر' بز' گسفند.
ب- قابل قرباني بوده باشد' پس ميش از شش ماهه كم نباشد' وبز از يك سال كم نباشد' وگاو از دو سال كم نباشد' وشتر از پنج سال.
ج- از هر نوع عيبها سالم باشد از قبيل:
كور آشگار نباشد.
مريض پاه افتاده نباشد.
لنگ آشگار نباشد.
لاغر نباشد.
١١- گوش بريده وشاخ شكسته؟
ج- جائز است همرا با كراهت.
١٢ - قرباني كردن مال خصي - خايه انداخته شده -؟
ج- بدون اشكال درست است' برخي علماء خصي شده را ترجيح ميدهند زيرا گوشت خوب وصحي ميداشته باشد.
١٣- مال نشانه زده شده - دروش دار - ؟
ج- جائز همرا باكراهت.
١٤- گوشت قرباني را چه قسم توزيع كند؟
أ- خودش بخورد.
ب- خويشاوندان وهمسايگان را بدهد.
ج- به مساكن وفقراء صدقه كند.
د- به سرمايه داران هديه بدهد' تا اظهار همدردي ويك پارچكي شود.
١٥- فلسفه توزيع گوشت قرباني ؟
ج - أول: استفاده ازنعمت الهي به خوردن گوشت.
دوم: به اميد مزد وپاداشت از پروردگار.
سوم: براي اظهار محبت وهمدلي در جامعه.
١٦- كدام يك بيشتر خوب است : قرباني فربه وبزرگ ؟ يا قيمتي؟
أ- از نقطه ى نظر اجتماعي فربه وبزرگ مناسب است.
ب- واز نقطه ى نظر عبادتي قيمتي.
ج- هنگام قرباني كردن بادلت مشوره كن' اگر بيشتر به سوي زهد ميلان داشت قيمتي قرباني كن' ورنه فربه.
١٧- گوشت قرباني را پخته توزيع كند يا خام؟
ج- خام توزيع كند' خانه دار به ميل دل خودش پخته كند.
١٨- آيا ميتواند گوشت قرباني را بعد از روز ١٣ توزيع كند؟
ج- توزيعش بعد از ١٣ اشكال ندارد.
١٩- قرباني از مردگان ؟
ج- چندين صورت دارد:
أ- اگر ميت وصيت كرده باشد از سه يك مالش قرباني كرده شود.
ب- اگر وصيت نكرده باشد لازم نيست ومرده ها تابع زنده ها اند' هنگام قرباني كردن بگويد: اين را از من وخاندانم بپزير' مرده هاراهم شامل ميشود .
ج- اما مستقل بنام مرده درست نيست.
٢٠- قيمت قرباني را در راه خدا صدقه كند؟
ج- چندين صورت دارد:
أ- اگر در وصيت صراحتا قرباني ذكر باشد' پس لازم است كه وصيت پاس شود.
ب- اگر قرباني عام است' پس اختيار دارد.
ج- قرباني كردن بهتر است.
٢١- قرباني از شوهر است آيا خانم ميتواند پدر ومادرش را در ثواب قرباني شريك سازد؟
ج- اگر شوهر اجازه بدهد آري ورنه شريك شده نميتواند.
٢٢- قرباني گسفند بهتر است يا از گاو؟
ج- اگر تنهاقرباني ميكند گوسفند بهتر است وبعد بز بهتر است' اگر باديگران شريك شده قرباني ميكند شتر بهتراز گاو است.
٢٣- آيا هفتمين حصه شتر وگاو از يك خاندان كفايت ميكند' قسميكه در مواشي كفايت ميكند؟
ج- قول راجح همين است كه كفايت ميكند.
٢٤- شريك شدن در قرباني ؟
ج- در بز وگوسفند درست نيست ولي در شتر وگاو تا هفت افراد شريك شده ميتوانند.
٢٥- مرد وخانمش در يك قرباني شريك شده ميتواند؟
ج-گفتيم در شتر وگاو بلي'اما در بز وگسفند نيم قيمت را شوهر بدهد ونصف را زن درست نيست.
٢٦- فرد توانمند ميتواند بيشتر از يك رأس قرباني كند؟
ج - بهتر يك است ومتباقي پول را به فقراء ومساكن بدهد' اما قرباني به بيشتر ازيك جائز است.
٢٧- آيا كسيكه قرباني ميكند قبل از قرباني كردن لازم است كه ناخن وموي خودرا قطع نكند؟
ج- كسيكه قرباني ميكند به مجرد داخل شدن ماه ذوالحجه موي ناخن ... قطع نكند تاكه نماز عيد را بخواند وقدقرباني بكند.
٢٨- مفاد نهي وارده درحديث چيست؟
ج- نهي براي تحريم است ماداميكه دليل وجود نداشته باشد كه آنرا به كراهت بكشاند' درين جا قرينه صارفه وجود ندارد پس كسيكه قرباني ميكند گرفتن موي وناخن... برايش حرام است.
٢٩- در حديث صحيح مسلم آمده: (فلا يمس من شعره ولا بشره شيئا) از موي خود نگيرد' ونه جلد خودرا مساس كند؟
ج-مطلب حديث اين است كه نه موي خودرا كوتاه كند وحتا موي چهره وپوستش را هم نَكَّنَد.
٣٠- فلسفه كوتاه نكردن موي وناخن...؟
ج- اين نشان مشاركت ناتوانمندان كه نتوانستند به حج بروند همراي حجاج در يك شعائر ديني كه عبارت از قرباني است' قسميكه حاجي تا يك مدتي منتظر ميماند هم چنان قرباني دار هم منتظر ميماند تا قرباني اش را ذبح كند.
٣١- اين حكم همه اعضاي فاميلي را در بر ميگيرد؟
ج- اين حكم فقط كلان فاميلي را در بر ميگيرد اعضاي خانواده را در بر نميگيرد.
٣٢- آيا اين حكم قائم مقام وكسيكه وصيت را تنفيذ ميكند شامل ميشود؟
ج- نخير' در پاداشت سهيم است باساس اين كه وصيت را تنفيذ كرده' ولي درحكم مستثنى است گرفتن موي وناخن...برايش جائز است.
٣٣- قرباني دارد ولي از موي وناخنش بدون عذر....كوتاه كرد؟
ج- قرباني كسيكه بدون عذر موي' ناخن...ميگيرد جائز است ولي باساس سرپيچي از دستور پيامبر عليه السلام' گنه گارشده كفاره آن توبه ى صادقانه است.
٣٤- قرباني كسيكه ريشش را ميتراشد؟
ج- قربانيش ميشود ولي مرتكب گناه كبيره شده.
٣٥- نيت قرباني را بعد از داخل شدن ذو الحجه كرد' در حاليكه مويش را كوتاه كرده؟
ج- قربانيش ميشود وبر كوتاه كردن مويش گنه گار هم نميشود؛ زيرا قبل از تكليف است.
٣٦- كسيكه باساس ضرورت موي ويا ناخنش را كوتاه كند؟
ج- اشكال ندارد' مانند كسيكه ناخنش بشكند' يازخم برداشته نياز به تراشيدن موي دارد' يا پوست بدنش در نتيجه جراحت برداشتن ايوزان شده...؛ اگر كوتاه ميكند اشكالي ندارد.
٣٧- آيا افتيدن موي زنيكه قرباني ميكند اثري به قرباني اش دارد؟.
ج- اين امر طبيعي است' در شريعت چيزي بنام تكليف مالايطاق وجود ندارد' آري زن ميتواند غسل كند' موهايش را شانه بزند ببافد' ولي قصدا موهايش را نكند
٣٨- آيا غير مسلمان را از گوشت قرباني داده ميشود؟
ج- آري درست است؛ بشرطيكه عليه مسلمانان در نبرد شريك نشود.
٣٩- آيا به حاجي هم قرباني است؟
ج- نخير آنچه به حاجي است شكرانه است' ولي ميتواند قيمت قرباني را در خانه بگذارد تاعوضش قرباني كنند.
٤٠- آيا حاجي در دهه ي اول ذو الحجه ازموي وناخن ...خودگرفته ميتواند؟
ج- اين حكم حاجي را شامل نيست.
٤١- حاجي كه در خانه پول گذاشته تا از وي قرباني شود آيا موي ...خودرا كوتاه كرده ميتواند؟
ج- از كوتاه كردن مو وناخن ...خود داري كند' وآنچه بعد از عمره در دهه ى ذو الحجه از موي خود ميگيرد به اساس فريضه لازمه ى ديگري است كه به اين وابستگي ندارد.
٤٢- مال قرباني معيوب شد چه كار كند؟
ج- اگر سبب عيبي شدن قرباني صاحب قرباني باشد بايد در بدل آن قرباني ديگر بخرد' اگر خودش مقصر نباشد اشكال ندارد.
٤٣ - رنگ زدن مال قرباني وگردن بند خاص زدن؟
ج- نيازي به چنين كاري نيست.
٤٤- مال قرباني مرد؟
ج- اگر خودش مقصر است ' يا اين كه نذر كرده باشد' پس بايد جبران بدهد' واگر مقصر نياشد ويا نذر نكرده باشد پس اشكالي ندارد.
٤٥- آيا از گوشت قرباني در وليمه وعاروسي استفاده گرفته ميشود؟
ج- مناسب نيست' وتوزيع گوشت قرباني به كيها شود مفصلا گذشت.
٤٦- هنگام كشتن قرباني چه بگويد؟
اين را بگويد : بسم الله، الله أكبر اللهم هذا منك ولك، اللهم هذه عني وعن أهل بيتي.
بنام خدا' خدا بزرگ است' پروردگارا اين از تو وبه تو' پروردگارا اين را از من وخانواده من قبول فرما.
٤٧- چه وقت بسم الله وچه قسمي ميگويد؟
ج- هنگام گذاشتن چاقو به حلقوم ذبيحه' وبسم الله والله اكبر...بگويد.
٤٨- بسم الله را فراموش كرد؟
ج- گنه گار نميشود' ولي خوردن گوشت آن ذبيحه درست نيست بلكه حرام است.
٤٩- لازم است هنگام ذبح كردن بگويد كه اين از فلاني است؟
ج- نام بگيرد بهتر' واگر نام نگرفت نيت كافيست.
٥٠ - بهترين طريقه كشتن شتر؟
ج- شتر در حالت ايستاد' دست چبش بسته' به كارد تيز در حلقومش بافگند' واگر نتوانست دستايش را بسته نحر كند.
٥١- طريقه مناسب كشتن مواشي؟
أ- بر پهلوي چپ بخواباند.
ب- پايش را به گردنش بگذارد.
ج- بدست چپش سر مال را بگيرد وبدست راست چاقورا .
د- بعدش چاقورا در حلقوم بكشد' رگ حيات را بزند تا خون فواره كنان بريزد.
٥٢- آيا زن ذبح كرده ميتواند؟
ج- بدون اشكال درست است.
٥٣- كشتن مال قرباني در عيدگاه؟
ج- سنت است.
٥٤- فرق ميان قرباني' وشكرانه وفديه؟
ج- قرباني: در ايام عيد در همه كشورهاي اسلامي كشته ميشود در عربي آنرا أضحية ويا أضاحي مينامند.
شكرانه: آنچه در حج ذبح كرده به فقراء حرم مكي داده ميشود' به عربي آنرا الهدي مينامند.
فدية : كسي واجبي از واجبات حج وعمره را بگذارد' يا مرتكب چيزهاي منع شده در حج وعمره گردد' مانند كسي سرش را در حالت احرام بتراشد به ذبيحه جبران ميكند.
٥٥- لازم است كه انسان خودش ذبح كند يا كسي ديگر را وكيل گرفته ميتواند؟
ج- بهتر است خودش ذبح كند' ولي اگر انسان امانت دار را وكيل كشت وتوزيع ميگيرد اشكالي ندارد.
٥٦- كسي را نماينده كشتار گرفتي فراموش كرد آيا تاوان دارد؟
ج- نخيرتاوان ندارد.
٥٧- آيا قيمت قرباني را به هيئه ى خيريه ويا كميسيون داده تا در كشور ديگري قرباني كنند؟
ج- برخي علماء منع فرمودند بنا بر دلائل ذيل:
1- اين شعيره ى الهي است بايد در كشوريكه هستي در آن ظهور پزير شود.
2- سنت اين است كه خودت شاهد صحنه باشي وقتيكه به ديگر كشور فرستاده شود اين فضيلت فوت ميشود.
3- بايد از گوشتش خودت بخوري' در كشور ديگر فرستاده شود خورده نميتواني.
ولي عده ى ديگري علل ذكر شده را غير منصوص دانسته جائز ميدانند.
٥٨ - زخيره كردن گوشت قرباني بالا از سه روز؟
ج-درست است ' وحديث صحيح مسلم " لا يدخر أحدكم من أضحيته فوق ثلاثة أيام"؟ بيشتر از سه روز زخيره نكنيد حديث هذا سبب خاصي داشت' خشك سالي آمده بود پيامبر منع كرد' ولي سال آينده مردم را به صراحت دستور دادكه بخاطر گرسنگي منع كرده بودم اكنون به بالا از سه روز زخيره كردن اشكالي ندارد.
٥٩- آيا فروختن گوشت وپوست وچربوي قرباني جواز دارد؟
ج- كلا ممنوع است' زيرا اين بنام خداست مانند هبه است رجوع درين زشت است.
مـراجـع اين سوال وجواب مختصر :
١- مجموع فتاوى از علامة ابن باز رحمه الله جلد ١٨
٢- مجموع فتاوى از علامة ابن عثيمين رحمه الله جلد ٢٥
٥٩ سوال وجواب مختصر راجع به قرباني.
١- حكم قرباني براي كسيكه توانش را داشته باشد؟
ج _سنة مؤكدة است.
٢- آيا يك رأس مال از مرد وخانواده اش كفايت ميكند؟
ج_ آري يك رأس بز وگوسفند از مرد وخانواده اش كفايت ميكند' بدليل اين كه همه ساله پيامبر عليه السلام دورأس ذبح ميكرد' يكي از خود وخانواده' دومش از موحدينيكه قرباني نكردند.
٣- آيا ميتواند در ثواب قرباني اش ديگران را شريك كند؟
ج _ آري ميتواند از زنده ها اصالتا واز مرده ها تابع براي زنده بدون استقلال شريك سازد.
٤- آيا يك رأس قرباني از زن وفرزند وبرادران كفايت ميكند؟
ج _ اگر زندگي شراكت دارند'آري كفايت ميكند' ورنه نميكند.
٥- همراي پدر فزندانش دريك أپارتمان زندگي ميكنند بالايشان چند قربانيست؟
ج- قانون كلي است اگر زندگي شراكت در يك خانه هستند يك قرباني' اگر جدا هستند براي هر كدامشان در صورت توانمندي يك يك قرباني.
٦_ شخصيكه دو زن دارد وزن دوم در خانه پدرش است ويا مستقل چند قرباني بالايشان است؟
ج_ يك رأس كفايت ميكند چون كلان خانه شوهر است.
٧ - قرض گرفتن وقرباني كردن ؟
ج_ قرض گرفته قرباني خريده ميتواند بشرطيكه گنجايش پرداختش را داشته باشد' مثلا بالاي كسي قرض دارد' يا منتظر تنخواه است...' ورنه درست نيست.
٨- وقت قرباني ازچه وقت آغاز' وچه وقت تمام ميشود ؟.
ج_ آغاز وقت قرباني بعد فارغ شدن از نماز عيد قربان فورا' تا غروب آفتاب روز سيزدهم' يعني روز عيد وسه روز ديگر بعد از عيد مجموعا چهار روز ميشود.
٩_ اگرقبل از وقت يا بعد از وقت قرباني كرد چه اشكال دارد؟
ج_ اگر قبل از نماز عيد قرباني كرد قرباني نميشود بايد بعد از عيد ديگر قرباني كند' واگر بعد از غروب آفتاب روز ١٣ قرباني كرد قرباني اش نميشود.
١٠- شروط وويژه گيهاي مال قرباني؟
ج- شروط ذيل را در نظر داشته باشد:
أ- قرباني از چهارپايان بوده باشد كه مأكول اللحم است' گاو' شتر' بز' گسفند.
ب- قابل قرباني بوده باشد' پس ميش از شش ماهه كم نباشد' وبز از يك سال كم نباشد' وگاو از دو سال كم نباشد' وشتر از پنج سال.
ج- از هر نوع عيبها سالم باشد از قبيل:
كور آشگار نباشد.
مريض پاه افتاده نباشد.
لنگ آشگار نباشد.
لاغر نباشد.
١١- گوش بريده وشاخ شكسته؟
ج- جائز است همرا با كراهت.
١٢ - قرباني كردن مال خصي - خايه انداخته شده -؟
ج- بدون اشكال درست است' برخي علماء خصي شده را ترجيح ميدهند زيرا گوشت خوب وصحي ميداشته باشد.
١٣- مال نشانه زده شده - دروش دار - ؟
ج- جائز همرا باكراهت.
١٤- گوشت قرباني را چه قسم توزيع كند؟
أ- خودش بخورد.
ب- خويشاوندان وهمسايگان را بدهد.
ج- به مساكن وفقراء صدقه كند.
د- به سرمايه داران هديه بدهد' تا اظهار همدردي ويك پارچكي شود.
١٥- فلسفه توزيع گوشت قرباني ؟
ج - أول: استفاده ازنعمت الهي به خوردن گوشت.
دوم: به اميد مزد وپاداشت از پروردگار.
سوم: براي اظهار محبت وهمدلي در جامعه.
١٦- كدام يك بيشتر خوب است : قرباني فربه وبزرگ ؟ يا قيمتي؟
أ- از نقطه ى نظر اجتماعي فربه وبزرگ مناسب است.
ب- واز نقطه ى نظر عبادتي قيمتي.
ج- هنگام قرباني كردن بادلت مشوره كن' اگر بيشتر به سوي زهد ميلان داشت قيمتي قرباني كن' ورنه فربه.
١٧- گوشت قرباني را پخته توزيع كند يا خام؟
ج- خام توزيع كند' خانه دار به ميل دل خودش پخته كند.
١٨- آيا ميتواند گوشت قرباني را بعد از روز ١٣ توزيع كند؟
ج- توزيعش بعد از ١٣ اشكال ندارد.
١٩- قرباني از مردگان ؟
ج- چندين صورت دارد:
أ- اگر ميت وصيت كرده باشد از سه يك مالش قرباني كرده شود.
ب- اگر وصيت نكرده باشد لازم نيست ومرده ها تابع زنده ها اند' هنگام قرباني كردن بگويد: اين را از من وخاندانم بپزير' مرده هاراهم شامل ميشود .
ج- اما مستقل بنام مرده درست نيست.
٢٠- قيمت قرباني را در راه خدا صدقه كند؟
ج- چندين صورت دارد:
أ- اگر در وصيت صراحتا قرباني ذكر باشد' پس لازم است كه وصيت پاس شود.
ب- اگر قرباني عام است' پس اختيار دارد.
ج- قرباني كردن بهتر است.
٢١- قرباني از شوهر است آيا خانم ميتواند پدر ومادرش را در ثواب قرباني شريك سازد؟
ج- اگر شوهر اجازه بدهد آري ورنه شريك شده نميتواند.
٢٢- قرباني گسفند بهتر است يا از گاو؟
ج- اگر تنهاقرباني ميكند گوسفند بهتر است وبعد بز بهتر است' اگر باديگران شريك شده قرباني ميكند شتر بهتراز گاو است.
٢٣- آيا هفتمين حصه شتر وگاو از يك خاندان كفايت ميكند' قسميكه در مواشي كفايت ميكند؟
ج- قول راجح همين است كه كفايت ميكند.
٢٤- شريك شدن در قرباني ؟
ج- در بز وگوسفند درست نيست ولي در شتر وگاو تا هفت افراد شريك شده ميتوانند.
٢٥- مرد وخانمش در يك قرباني شريك شده ميتواند؟
ج-گفتيم در شتر وگاو بلي'اما در بز وگسفند نيم قيمت را شوهر بدهد ونصف را زن درست نيست.
٢٦- فرد توانمند ميتواند بيشتر از يك رأس قرباني كند؟
ج - بهتر يك است ومتباقي پول را به فقراء ومساكن بدهد' اما قرباني به بيشتر ازيك جائز است.
٢٧- آيا كسيكه قرباني ميكند قبل از قرباني كردن لازم است كه ناخن وموي خودرا قطع نكند؟
ج- كسيكه قرباني ميكند به مجرد داخل شدن ماه ذوالحجه موي ناخن ... قطع نكند تاكه نماز عيد را بخواند وقدقرباني بكند.
٢٨- مفاد نهي وارده درحديث چيست؟
ج- نهي براي تحريم است ماداميكه دليل وجود نداشته باشد كه آنرا به كراهت بكشاند' درين جا قرينه صارفه وجود ندارد پس كسيكه قرباني ميكند گرفتن موي وناخن... برايش حرام است.
٢٩- در حديث صحيح مسلم آمده: (فلا يمس من شعره ولا بشره شيئا) از موي خود نگيرد' ونه جلد خودرا مساس كند؟
ج-مطلب حديث اين است كه نه موي خودرا كوتاه كند وحتا موي چهره وپوستش را هم نَكَّنَد.
٣٠- فلسفه كوتاه نكردن موي وناخن...؟
ج- اين نشان مشاركت ناتوانمندان كه نتوانستند به حج بروند همراي حجاج در يك شعائر ديني كه عبارت از قرباني است' قسميكه حاجي تا يك مدتي منتظر ميماند هم چنان قرباني دار هم منتظر ميماند تا قرباني اش را ذبح كند.
٣١- اين حكم همه اعضاي فاميلي را در بر ميگيرد؟
ج- اين حكم فقط كلان فاميلي را در بر ميگيرد اعضاي خانواده را در بر نميگيرد.
٣٢- آيا اين حكم قائم مقام وكسيكه وصيت را تنفيذ ميكند شامل ميشود؟
ج- نخير' در پاداشت سهيم است باساس اين كه وصيت را تنفيذ كرده' ولي درحكم مستثنى است گرفتن موي وناخن...برايش جائز است.
٣٣- قرباني دارد ولي از موي وناخنش بدون عذر....كوتاه كرد؟
ج- قرباني كسيكه بدون عذر موي' ناخن...ميگيرد جائز است ولي باساس سرپيچي از دستور پيامبر عليه السلام' گنه گارشده كفاره آن توبه ى صادقانه است.
٣٤- قرباني كسيكه ريشش را ميتراشد؟
ج- قربانيش ميشود ولي مرتكب گناه كبيره شده.
٣٥- نيت قرباني را بعد از داخل شدن ذو الحجه كرد' در حاليكه مويش را كوتاه كرده؟
ج- قربانيش ميشود وبر كوتاه كردن مويش گنه گار هم نميشود؛ زيرا قبل از تكليف است.
٣٦- كسيكه باساس ضرورت موي ويا ناخنش را كوتاه كند؟
ج- اشكال ندارد' مانند كسيكه ناخنش بشكند' يازخم برداشته نياز به تراشيدن موي دارد' يا پوست بدنش در نتيجه جراحت برداشتن ايوزان شده...؛ اگر كوتاه ميكند اشكالي ندارد.
٣٧- آيا افتيدن موي زنيكه قرباني ميكند اثري به قرباني اش دارد؟.
ج- اين امر طبيعي است' در شريعت چيزي بنام تكليف مالايطاق وجود ندارد' آري زن ميتواند غسل كند' موهايش را شانه بزند ببافد' ولي قصدا موهايش را نكند
٣٨- آيا غير مسلمان را از گوشت قرباني داده ميشود؟
ج- آري درست است؛ بشرطيكه عليه مسلمانان در نبرد شريك نشود.
٣٩- آيا به حاجي هم قرباني است؟
ج- نخير آنچه به حاجي است شكرانه است' ولي ميتواند قيمت قرباني را در خانه بگذارد تاعوضش قرباني كنند.
٤٠- آيا حاجي در دهه ي اول ذو الحجه ازموي وناخن ...خودگرفته ميتواند؟
ج- اين حكم حاجي را شامل نيست.
٤١- حاجي كه در خانه پول گذاشته تا از وي قرباني شود آيا موي ...خودرا كوتاه كرده ميتواند؟
ج- از كوتاه كردن مو وناخن ...خود داري كند' وآنچه بعد از عمره در دهه ى ذو الحجه از موي خود ميگيرد به اساس فريضه لازمه ى ديگري است كه به اين وابستگي ندارد.
٤٢- مال قرباني معيوب شد چه كار كند؟
ج- اگر سبب عيبي شدن قرباني صاحب قرباني باشد بايد در بدل آن قرباني ديگر بخرد' اگر خودش مقصر نباشد اشكال ندارد.
٤٣ - رنگ زدن مال قرباني وگردن بند خاص زدن؟
ج- نيازي به چنين كاري نيست.
٤٤- مال قرباني مرد؟
ج- اگر خودش مقصر است ' يا اين كه نذر كرده باشد' پس بايد جبران بدهد' واگر مقصر نياشد ويا نذر نكرده باشد پس اشكالي ندارد.
٤٥- آيا از گوشت قرباني در وليمه وعاروسي استفاده گرفته ميشود؟
ج- مناسب نيست' وتوزيع گوشت قرباني به كيها شود مفصلا گذشت.
٤٦- هنگام كشتن قرباني چه بگويد؟
اين را بگويد : بسم الله، الله أكبر اللهم هذا منك ولك، اللهم هذه عني وعن أهل بيتي.
بنام خدا' خدا بزرگ است' پروردگارا اين از تو وبه تو' پروردگارا اين را از من وخانواده من قبول فرما.
٤٧- چه وقت بسم الله وچه قسمي ميگويد؟
ج- هنگام گذاشتن چاقو به حلقوم ذبيحه' وبسم الله والله اكبر...بگويد.
٤٨- بسم الله را فراموش كرد؟
ج- گنه گار نميشود' ولي خوردن گوشت آن ذبيحه درست نيست بلكه حرام است.
٤٩- لازم است هنگام ذبح كردن بگويد كه اين از فلاني است؟
ج- نام بگيرد بهتر' واگر نام نگرفت نيت كافيست.
٥٠ - بهترين طريقه كشتن شتر؟
ج- شتر در حالت ايستاد' دست چبش بسته' به كارد تيز در حلقومش بافگند' واگر نتوانست دستايش را بسته نحر كند.
٥١- طريقه مناسب كشتن مواشي؟
أ- بر پهلوي چپ بخواباند.
ب- پايش را به گردنش بگذارد.
ج- بدست چپش سر مال را بگيرد وبدست راست چاقورا .
د- بعدش چاقورا در حلقوم بكشد' رگ حيات را بزند تا خون فواره كنان بريزد.
٥٢- آيا زن ذبح كرده ميتواند؟
ج- بدون اشكال درست است.
٥٣- كشتن مال قرباني در عيدگاه؟
ج- سنت است.
٥٤- فرق ميان قرباني' وشكرانه وفديه؟
ج- قرباني: در ايام عيد در همه كشورهاي اسلامي كشته ميشود در عربي آنرا أضحية ويا أضاحي مينامند.
شكرانه: آنچه در حج ذبح كرده به فقراء حرم مكي داده ميشود' به عربي آنرا الهدي مينامند.
فدية : كسي واجبي از واجبات حج وعمره را بگذارد' يا مرتكب چيزهاي منع شده در حج وعمره گردد' مانند كسي سرش را در حالت احرام بتراشد به ذبيحه جبران ميكند.
٥٥- لازم است كه انسان خودش ذبح كند يا كسي ديگر را وكيل گرفته ميتواند؟
ج- بهتر است خودش ذبح كند' ولي اگر انسان امانت دار را وكيل كشت وتوزيع ميگيرد اشكالي ندارد.
٥٦- كسي را نماينده كشتار گرفتي فراموش كرد آيا تاوان دارد؟
ج- نخيرتاوان ندارد.
٥٧- آيا قيمت قرباني را به هيئه ى خيريه ويا كميسيون داده تا در كشور ديگري قرباني كنند؟
ج- برخي علماء منع فرمودند بنا بر دلائل ذيل:
1- اين شعيره ى الهي است بايد در كشوريكه هستي در آن ظهور پزير شود.
2- سنت اين است كه خودت شاهد صحنه باشي وقتيكه به ديگر كشور فرستاده شود اين فضيلت فوت ميشود.
3- بايد از گوشتش خودت بخوري' در كشور ديگر فرستاده شود خورده نميتواني.
ولي عده ى ديگري علل ذكر شده را غير منصوص دانسته جائز ميدانند.
٥٨ - زخيره كردن گوشت قرباني بالا از سه روز؟
ج-درست است ' وحديث صحيح مسلم " لا يدخر أحدكم من أضحيته فوق ثلاثة أيام"؟ بيشتر از سه روز زخيره نكنيد حديث هذا سبب خاصي داشت' خشك سالي آمده بود پيامبر منع كرد' ولي سال آينده مردم را به صراحت دستور دادكه بخاطر گرسنگي منع كرده بودم اكنون به بالا از سه روز زخيره كردن اشكالي ندارد.
٥٩- آيا فروختن گوشت وپوست وچربوي قرباني جواز دارد؟
ج- كلا ممنوع است' زيرا اين بنام خداست مانند هبه است رجوع درين زشت است.
مـراجـع اين سوال وجواب مختصر :
١- مجموع فتاوى از علامة ابن باز رحمه الله جلد ١٨
٢- مجموع فتاوى از علامة ابن عثيمين رحمه الله جلد ٢٥
No comments:
Post a Comment